دانلود تحقیق تربیت فرزند در اسلام در قالب 66 صفحه word
فهرست مطالب :
چکیدهمقدمهفصل اول : کلیاتتعریف و تبیین موضوعروش تحقیقاهمیت و ضرورت تحقیقپیشینه ی موضوع تحقیقواژگان کلیدی تحقیقمحدودیت ها، مشکلات و موانع تحقیقسوالات تحقیقاهداف تحقیقفصل دوم : زمان تربیتتعریف تربیتسن شروع تربیتتربیت فرزند در نوجوانیتربیت فرزند از زمان نوزادیتربیت فرزند از رحم مادرتربیت فرزند از هنگام انعقاد نطفهتربیت فرزند از شب خواستگاریتربیت فرزند ۲۰ سال قبل از تولد اوتحلیلی درباره ی روش های تربیت کودکالگوی تربیتی مبتنی بر سخت گیریالگوی تربیتی مبتنی بر محبت و عدم قاطعیتالگوی تربیتی مبتنی بر عدم محبت و عدم قاطعیتالگوی تربیتی مبتنی بر محبت و قاطعیتالگوی تربیتی مبتنی بر محبت ، قاطعیت و کرامتفصل سوم : همسر گزینی و تربیت فرزندتأثیرگذاری ریشهنقش وراثت در جسم نوزادنقش وراثت در اخلاق نوزادقبل از تولد فرزندقبل از آمیزشدر حین آمیزشدوران بارداریفصل چهارم : تربیت در هفت سال اولبخش اول: از تولد تا ۳ سالگیآداب و مستحبات ولادتشیردهیاهمیت شیر مادرمدت شیردهیچگونگی از شیر گرفتنتربیت در دوره اول کودکیتوجه به خواسته هاتوجه به آزادیتوجه به محبتتوجه به بازیاصول تربیت در سه سال اولبخش دوم: از ۳ تا ۷ سالگیتربیت شخصیتابراز محبت و نوازش کودکاستقلال کودکتربیت جنسی کودکاصول تربیت در سه سال دومفصل پنجم : تربیت در هفت سال دومآموزش و پرورشمهمترین چیزهایی که آموزش آن واجب استباورهای اسلامی بویژه توحیددوستی پیامبر و خاندانشواجبات به ویژه نماز و روزهآموزش قرآنآموزش خواندن و نوشتنرعایت بهداشتکودک و مدرسهترس از مدرسهخطرات مدرسهآموزش آداب صحیح زندگیادب کودک در برابر پدر و مادرادب کودک در برابر آموزگارادب کودک در برابر بزرگ تر هادوستی و دوست یابیاصول تربیت در سنین ۷ تا ۱۴ سالفصل ششم : تربیت در هفت سال سوماهمیت دوران بلوغ از دیدگاه اسلاممیل جنسی در دوران بلوغجلوگیری از تحریک و هیجان میل جنسیاستفاده صحیح از اوقات فراغتتقویت روحیه دینیراهنمایی و مراقبتازدواجمشورت با جواناناصول تربیت در سنین ۱۴ تا ۲۱ سالنتیجه گیریفهرست منابع
قسمتی از متن :فرزند نتیجه و ثمره ی زندگی ، عامل نشاط و شادابی و مایه ی استحکام خانواده است. وجود فرزند در خانواده، زندگی را هدفمند ساخته و والدین را تشویق به کار و تلاش مضاعف می کند.ولی در عین حال باید توجه داشت که تولد فرزند، با همه ی محسناتی که دارد، وظایف و مسئولیت هایی را نیز به دنبال خواهد آورد؛ چرا که کودکان، به لحاظ جسمی و روحی بسیار حساس و شکننده اند و جهل والدین نسبت به شیوه ی صحیح تربیت، می تواند خسارت جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. لذا در مکتب اسلام به کودک و مسائل تربیتی او توجه ویژه ای شده است.امام کاظم (علیه السلام) می فرمایند: « به اندازه ای که خداوند به خاطر کودکان و عدم ادای حقوق آنان به خشم و غضب می آید، برای هیچ چیز دیگری خشمگین نمی شود .»از ویژگی های مسئولیت پدر و مادر، شمول و پیوستگی آن در طول دوره ی زندگی فرزند است که گستره ی آن ، دوره ی قبل از تولد فرزند یعنی مرحله همسر گزینی، مقدمات انعقاد نطفه، مرحله ی آمیزش، دوره ی بارداری، مرحله ی زایمان و نیز دوره ی کودکی ، نوجوانی و جوانی و مرحله ی تزویج فرزند و نظارت و هدایت پس از تزویج را در بر می گیرد.تربیت واژه ای است که در تمام ادوار تاریخ جاری و ساری بوده و انسان در سایه سار آن ، به عنوان موجودی دارای فکر و اراده، راه رسیدن به آرمان های خویش را هموار می نماید و به اوج سعادت مطلوب خود نائل می آید.این مقوله ، یکی از آغازین نیازهای زندگی بشر است و عمری به بلندای تاریخ دارد و بر خلاف عقیده ی جمعی که آن را لازمه ی جدایی ناپذیر زندگی می دانند می توان چنین گفت : که تربیت، متن زندگی است و در گامی فراتر می توان گفت: تربیت مفهومی است که زندگی از تولد تا مرگ جلوه ای از آن است.اگرچه واژه ی تربیت درمیان تمام مکاتب فکری مطرح است اما هدف از آن یکسان نمی باشد ، بلکه به همان اندازه هدف از کاربرد آن متعدد است که جهان بینی ها مختلف اند ، چرا که اصولی که بر مکاتب حکم فرماست گوناگون بوده و هر یک براساس همان اصول ، ایدئولوژی و نظام تربیتی را تعریف کرده و اهداف خاصی را تعقیب می نمایند.در اسلام هدف ازتربیت: نائل شدن فرد به جایگاهی ارزنده و گران قدراست ، جایگاهی که کمال مطلق است واز آن ، به قرب الی الله تعبیر می گردد.از این رو کتب زیادی در این رابطه به چاپ رسیده که به جمع آوری احادیث و روایات در زمینه ی تربیت پرداخته اند. از جمله آنها می توان کتاب حکمت نامه ی کودک از محمدی ری شهری را نام برد.در این مختصر کوشیده شده تا پنجره ی کوچکی به تمدن و فرهنگ عظیم اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) گشوده و به تربیت فرزند از منظر قرآن و عترت نگاهی انداخته شود.بر این اساس با توجه به حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که فرمودند: « فرزند هفت سال آقاست، هفت سال بنده ی توست و هفت سال وزیر است. » ؛ پس از بیان مطالبی در مورد آغاز تربیت، سه فصل عمده ی هفت ساله ایجاد شده است و در هر فصل به بررسی معانی سیادت ، بندگی و وزارت که از خصوصیات هر یک از دوره ها بود، پرداخته شد و سپس نکات تربیتی هر مقطع بیان شد. این نوع فصل بندی سهولت و کاربرد بیشتر را برای خوانندگان ایجاد می کند؛ باشد تا مورد توجه همگان قرار گیرد.
تعداد مشاهده: 7625 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.doc
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 66
حجم فایل:665 کیلوبایت